Lata doświadczeń w biznesie

Co to jest executive search? Przebieg procesu rekrutacji, wady i zalety

Co to jest executive search? Przebieg procesu rekrutacji, wady i zalety

 

Executive search jest metodą wykorzystywaną do rekrutacji kandydatów na najbardziej wymagające stanowiska. W jaki sposób przebiega i czy jest bardziej skuteczna od innych? Jakie niedogodności za sobą pociąga i co sprawia, że święci triumfy popularności? 

Executive search – co to jest?

Pod angielskim terminem executive search kryje się metoda rekrutacji kandydatów na stanowiska, które wymagają szczególnych kwalifikacji, w tym na stanowiska kierownicze, menedżerskie i specjalistyczne. Usługa ta polega na realizowaniu bezpośrednich poszukiwań przez wyspecjalizowane firmy headhunterskie, czyli firmy doradztwa personalnego.

Potencjalni kandydaci to zwykle osoby, które są już zatrudnione na podobnym stanowisku w innej firmie i aktualnie nie rozglądają się za nową pracą. Doradcy nierzadko poszukują ich w kraju docelowej pracy, ale i za granicą.

Jak przebiega proces rekrutacyjny executive search?

Zwykle proces rozpoczyna się od określenia wraz z klientem profilu poszukiwanego kandydata oraz podpisania stosownej umowy. Później przychodzi pora na strategię poszukiwań i określenie sektorów czy przedsiębiorstw, na których skupią się headhunterzy. Po identyfikacji kandydatów następuje nawiązanie kontaktu z wybranymi kandydatami (najczęściej przez telefon) oraz przeprowadzenie spotkań, podczas których można sprawdzić referencje oraz ocenić doświadczenie i umiejętności wyłonionych osób. Czasem wykorzystywane są dodatkowe narzędzia rekrutacyjne, np. assessment center lub klasyczne testy.

Jeden lub kilku kandydatów, którzy wypadli najlepiej, zostają zaprezentowani klientowi firmy rekrutacyjnej, a reszcie przesyłane są podziękowania. Zazwyczaj headhunterzy dają klientom gwarancję, że w razie rezygnacji kandydata lub jego rychłego zwolnienia zapewnią firmie kolejnego pracownika. Firmy executive search biorą pod uwagę również kandydatów, których spotkali w poprzednich projektach i osoby, które same przesyłają im swoje CV, a następnie lądują w bazach danych.

Wady executive search

1. Wysoki koszt usługi: zwykle jest to przynajmniej jednokrotność (a często trzykrotność i więcej) miesięcznego wynagrodzenia rekrutowanego pracownika albo ustalona, zryczałtowana kwota.

2. Taki projekt może zająć kilka miesięcy, a nawet rok - czyli o wiele więcej niż standardowa rekrutacja.

3. Wyławiani kandydaci najczęściej nie poszukują sami pracy, więc mają mniejszą motywację do zmiany pracodawcy, a jednocześnie wyższe oczekiwania co do finansów i możliwości rozwoju.

Zalety executive search

O serwisie

Wiadomości z całego świata. Newsy, technologia, zdrowie, kuchnia. Bądź z nami!